De gebukte mensch loopt rechtop.

We kennen het allemaal. De invloed die mobiele apparatuur op ons mensen heeft. Op veel momenten van de dag zijn veel van ons bezig met het communiceren met mensen op afstand, of even kort een spelletje aan het spelen. Het maakt niet meer uit of we aan het reizen zijn of gezellig met z’n allen op de bank zitten. Het zou mij niets verbazen als er ook genoeg mensen zijn die zelfs op het toilet nog digitaal aan het communiceren zijn.

Veel van ons ergeren zich blauw en geel aan deze ‘verloedering van onze maatschappij’: De jeugd wordt veel minder sociaal erdoor. We verliezen onze waarden en normen door minder met onbekende mensen te praten, of zelfs binnen de familiekring niet meer met elkaar te praten.

Wanneer het op een andere manier verwoord zou zijn dan was ik het er mee eens. Het is namelijk zo dat op dit moment de interpersoonlijke communicatie drastisch aan het veranderen is. Toch vindt ik het erg ver gaan om er direct een waardeoordeel aan te hangen en te stellen dat het de negatieve kant op gaat. Uit mijn eigen ervaringen heb ik een aantal voorbeelden hiervan. Als eerste binnen mijn familie was ik zelfs al tijdens mijn kindheid intensief bezig met een computer. Naast spelletjes spelen heeft de technische facetten van computers mij altijd gefascineerd, waardoor ik er uiteindelijk ook mijn werk van heb gemaakt. Toch was het in die begintijd altijd een geladen onderwerp. Een computer hoefde bijvoorbeeld geen plek in de woonkamer te hebben. Hierdoor was ik altijd aangewezen op een ander kamertje, de zolder, en later mijn slaapkamer. Nu is het geen probleem meer wanneer mensen een laptop of tablet in de woonkamer gebruiken om spelletjes te spelen of even met iemand anders te communiceren. Maar geloof me, vroeger was dat een heel andere zaak. Het kon en mocht gewoon echt niet.

Hetzelfde probleem trad op toen ik voor de eerste keer een mobiele telefoon aanschafte. Het was volgens sommigen gewoon niet nodig om de hele tijd bereikbaar te zijn. Nu is het de normaalste zaak van de wereld om bij het verlaten van de woning er voor te zorgen dat je een opgeladen telefoon bij je hebt. Zelfs wanneer we thuis zijn is het doodnormaal dat we de mobiele nog aan hebben.

Ik heb deze veranderingen vaak lachend aangezien en er mooie discussies over gevoerd, per slot van rekening zijn het geen zaken om stevige ruzies over te voeren. Toch is het wel zo dat het aangeeft hoe mensen met ingrijpende technologische veranderingen omgaan. In eerste instantie zijn ze vaak terughoudend totdat ze voor zichzelf over een bepaalde acceptatiedrempel heen zijn. Hiervoor zijn tal van mogelijke oorzaken aan te wijzen. Acceptatie door de maatschappij, praktisch nut, plezier, noem het maar op.

Terugkomend op de naar zijn mobiel gerichte mens, die zich vaak profileert door een deels gebukte houding, denk ik dat ook de digitale communicatiekanalen zoals die nu op aan het komen zijn (bijvoorbeeld WhatsApp), met de nodige terughoudendheid beoordeeld moeten worden. In eerste instantie zullen we er met zijn allen zeker aan moeten wennen, maar het zou mij niets verbazen wanneer ook deze technologieën uiteindelijk hun draai vinden binnen onze maatschappij. In plaats van dat we er negatief naar kijken en proberen te bedenken hoe ze onze maatschappij ten onder zullen laten gaat kunnen we ook proberen uit te pluizen hoe de toepassing en inbedding ervan uiteindelijke zal gaan worden.

Een pluspunt dat ik de laatste weken zelf heb mogen ervaren is dat het ook zorgt dat de individuele mens eenvoudiger contact kan onderhouden met zijn dierbaren. Voor mij betekent dit familie, partner en vrienden, maar voor volgende generaties kan het zomaar zijn dat de volgorde hiervan totaal anders gevormd is. Bijvoorbeeld dat door de kleinere families van vandaag de focus veel meer op een grotere groep aan vrienden komt te liggen, die mogelijk over grotere afstanden van elkaar verspreid wonen.

Hierop voortbouwend kan het zomaar zijn dat het snel kunnen communiceren met mensen op afstand misschien wel veel beter past bij de maatschappij waar volgende generaties in op gaan groeien. Zonder er een waardeoordeel aan te koppelen kan de communicatie met onbekende mensen in de trein misschien wel veel minder nut hebben dan de communicatie met familie, vrienden en bekenden. Deze trend is al een geruime tijd eerder begonnen, en mogelijk is dit toch waar het uiteindelijk naar toe zal gaan, of we nu willen of niet. Persoonlijk vindt ik met onbekende mensen kletsen juist erg leuk, maar dit geldt niet voor iedereen. Er zijn voldoende mensen die graag alleen energie steken in bekende gezichten. Voor hun past de opkomst van mobiele chatkanalen perfect bij het in contact blijven van hun eigen sociale landschap.

Naast het bovenstaande zijn er natuurlijk nog tal van facetten die op het veranderende interpersoonlijke contact van toepassing zijn. Om deze tekst niet uit te laten groeien tot een volledig wetenschappelijk onderzoek wil ik met een persoonlijke noot afsluiten. Werkend in de IT ben ik uiteraard een grootverbruiker van nagenoeg elk actueel digitale communicatiemedium. De laatste tijd ben ik echter tot de conclusie aan het komen dat ik de sociale onderbrekingen die er onherroepelijk door plaatsvinden juist probeer aan te grijpen om ze een plaats te geven. In feite is mijn doel om ze te integreren in de situaties en lokale conversaties waar ik me als persoon op dat moment in bevindt. Ik weet niet of dit uiteindelijk de verandering moet zijn die we met zijn allen moeten naleven, maar ik bedoel er meer mee dat er meer wegen zijn die we kunnen bewandelen. Als we de dialoog tussen de verschillende generaties hierover open, pragmatisch en positief houden dan vinden we met z’n allen vast en zeker een passende invulling.

Just my two pennies.

Leave a Reply

