Leer bewust te genieten!

Er schoot me zojuist een nieuwe vraag te binnen. Hoe zou ik alles wat ik aan mijn toekomstige kinderen zou willen leren met een enkel zin kunnen verwoorden? Wat zijn voor mij door de jaren heen de kernwaarden gebleken? Niet de zaken die ik af en toe belangrijk vond, maar vaak door de waan van de dag binnen no-time omsloegen in wat totaal anders of gewoon uit mijn gedachten verdwenen. Ook niet de kerneigenschappen die ik belangrijk vindt, maar die op zichzelf ook wel hun lastige kanten hebben. En al zeker niet de ‘cruciale waarden en normen’ zoals veel mensen in ons huidige tijdsbeeld door de maatschappij met de paplepel naar binnen geschoven krijgen.

Wat vind ik nu zelf belangrijk? Hoe kan ik mijn hele wezen in 1 eenvoudige zin samenvatten?

Zoals sommige van jullie wel al zullen verwachten heb ik een potentiele slogan al in het vizier. De mensen die ietwat meer nadenken hebben de problematiek die ik hierboven beschrijf mogelijk ook al gekoppeld met de titel van deze blog. Maar voor de mensen die nog totaal geen idee hebben waar ik nu precies naar toe wil met dit verhaal zal ik nog even wat meer detail geven. De kennis die ik aan volgende generaties mee zou willen is dat ze hun best moeten doen om bewust te gaan genieten. Hiermee doel ik niet op het genieten an-sich. Uiteraard niet onbelangrijk (en erg leuk om te doen) is om er achter te komen wat je zelf lekker, leuk en plezierig vindt om te doen. Welke bezigheden vind ik leuk? Vind ik sport leuk? Werken? Filosoferen? Kletsen? Nietsdoen? Lekker eten? Seks? Lust? Romantiek? Drugs? Alcohol? Eerlijkheid? Liegen en manipuleren? Reizen? Studeren? Mensen leren kennen? Kennis overdragen? Luisteren? Praten? Mensen helpen? Verkopen?

Noem ze maar op.

Ik ben er waarschijnlijk nog ontzettend veel vergeten, maar het komt er in ieder geval op neer dat er ontzettend veel zaken die mensen leuk kunnen vinden. Maar als we gewoon losslaan en alleen maar gaan genieten dan kan dit ook een grote berg aan problemen met zich meebrengen. Duidelijke voorbeelden zijn situaties waarbij mensen in de problemen komen bij bijvoorbeeld overmatig drankgebruik en andere vergelijkbare verslavingen. Het begint waarschijnlijk met genieten en verkennen, maar het kan zomaar omslaan in een diepgaande problematiek waarbij de hoop om er zelfstandig uit te komen de mensen in de schoenen is gezonken.

Maar er zijn nog meer redenen om je goed bewust van de plezierige dingen in het leven te zijn. Waarom is het bijvoorbeeld niet super cruciaal om precies voor jezelf helder te hebben wat voor je zelf de geneugtes van het leven zijn? Als je dat namelijk niet helder hebt dan betekent het indirect ook dat je minder ‘optimaal’ van het leven kunt genieten. Misschien kom je ooit wel in situaties terecht waarin je het bewustzijn van je eigen geneugtes opeens bewust of onbewust wegdrukt. En dat je er pas een hele tijd erna achter komt dat je de prioriteiten verkeerd hebt gelegd. Dan baal je.

Als je er bewust van bent waarom je van bepaalde zaken kunt genieten dan is het veel gemakkelijker om te ‘wegen’ wat je met die geneugtes moet doen. Als je ‘hulp aan anderen’ bijvoorbeeld belangrijk vindt, maar door erna te handelen andere belangrijke geneugtes in de verdrukking komen dan kan dat negatieve gevolgen voor je eigen gevoel hebben. Zo zijn er voldoende geneugtes aan te wijzen die een conflicterende invloed op elkaar uitoefenen. Veel uitgaan werkt niet goed samen met gezellig op de bank zitten. Over de wereld reizen werkt minder samen met ‘een groot huis’ (behalve als je een top baan met weinig financiële tegenslagen hebt uiteraard :-)). Iets voor de wereld betekenen staat op gespannen voet met genieten van veel materialistische zaken. Noem het maar op, er zijn tal van spanningen tussen de verschillende geneugtes in het leven aan te wijzen.

Vandaar dan ook mijn standpunt hierover: Ik denk dat het voor iedereen wijs is om te weten hoe je zelf het liefste van het leven wilt genieten. Als je dat voor jezelf helder hebt kun je gaan bepalen welk kernwaarden je belangrijk moet vinden, en welke juist niet. Het mooie ervan is dat deze regel opgaat voor elk soort mens. Het maakt niet uit wie. Van mensen die gewoon een mooi leven willen hebben zonder al teveel bekommeringen, of juist alleen maar willen genieten en/of flink de beest uit willen hangen tot aan de mensen die iets voor onze wereld en medemens willen betekenen.

Dat is de bewustwording die ik toekomstige generaties bij zou willen brengen. Hier vanuit kan iedereen zelf beter de keuzes maken die voor hem/haar belangrijk zijn.

Leave a Reply

