Artificial Intelligence – A philosophical approach.

Kunstmatige intelligentie – een prachtig onderwerp, en een van de minst toegankelijke wetenschappelijke domeinen die ik ken. Het is een holy grail waar veel mensen van denken dat deze de wereld rigoureus kan veranderen. Ook ik ben een van deze mensen. Als we echte intelligentie kunnen namaken dan heeft dit een stevige impact op onze wereld. Zowel praktisch doordat we werk kunnen uitbesteden aan ‘machines’, als ook het (religieuze) wereldbeeld van veel mensen kan drastisch veranderen. Alleen beschik ik zelf helaas niet over de diepgaande technologisch kennis om er praktisch mee bezig te kunnen zijn. Wat ik wel kan doen is erover lezen en proberen na te denken. Zo zijn er diverse stromingen in dit domein, en heeft er voor zover ik wet nog geen radicale paradigma verschuiving plaatsgevonden die ons wereldbeeld heeft verandert. Ook zijn er veel mensen die proberen de geboekte resultaten toe te passen in actuele problematiek. Daar zit wel flink wat gave toepassingen tussen, maar dit zijn in mijn ogen wat zijsporen, en niet het doel dat een pure AI enthousiast nastreeft.

Wat betreft mijn eigen ideeën, die heb ik ook een paar. Ze zijn nog niet volledig uitgekristalliseerd, maar de hoofdlijnen worden me met de jaren duidelijker. Vanuit het KISS concept dat in de wereld van de software ontwikkeling erg aanslaat denk ik dat ook dat de ontwikkeling van strong AI volgens eenvoudige ideeën aangevlogen dient te worden. De enige uitzondering die ik hierbij op het KIS concept wil maken is dat met zo een complex onderwerp als AI de eenvoud niet ligt in het toepassen van maar een beperkt aantal principes, maar veeleer in hoe diep elk van de principes toegepast wordt.

In plaats van de fuzzy logic, neuraal netwerk , evolutionaire AI-ers die hun eigen principe met veel complexiteit toe willen passen, denk ik dat het wel eens interessant kan zijn om een veelvoud van de principes samen maar in hun eenvoudigste vorm toe te passen. Kijken naar zaken die zich bewezen hebben (zoals de mens), en deze in hun eenvoud te reproduceren, lijkt mij de way-to-go.

Om die reden denk ik ook dat strong AI gemaakt moet worden door de onderliggende guidelines na te volgen:

  • AI moet belichaamd zijn.
  • AI moet gesitueerd zijn.
  • AI moet evolutionair aangevlogen worden.
    • Het principe van (digitale) DNA is goed.
    • Er moeten mutaties en combinaties plaatsvinden.
  • AI moet zowel lichamelijk als ‘geestelijk’ groeien en leren en ‘proberen’ zichzelf te optimaliseren.
    • Er moeten fouten en afwijkingen op kunnen treden.
  • AI moet op gebruik kunnen maken van neurale netwerken, maar dan niet zo hard geprogrammeerd zoals dit nu vaak gebeurt.
  • AI moet gebruik kunnen maken van formele logica, maar dan niet hard geprogrammeerd.
  • AI moet eenvoudig en simpel beginnen, en de kans krijgen om door de tijd heen complexer te kunnen worden.

Het bovenstaande ziet er misschien complex uit, maar het is mijn mening dat het heel wat eenvoudiger is om de specifieke delen precies in te zetten voor een bepaald deelprobleem in plaats van een specifieke methodiek te hanteren om echt alles te realiseren.

De grootste vraag die ik bij AI heb is hoe we het in hemelsnaam voor elkaar willen krijgen om het resultaat van de duizenden, zelfs miljoenen jaren aan evolutie na te bootsen met de beperkte technologische middelen die op dit moment tot onze beschikking staan. Zo denk ik dat we eerst nog even moeten wachten totdat we over de benodigde rekenkracht beschikken. De computers die we nu tot onze beschikking hebben zijn simpelweg nog niet snel genoeg om intelligentie na te kunnen bootsen. Wat ik zo gelezen heb lukt het ons om hersenen met de complexiteit van een kat na te bootsen. Alleen gebeurt dit nog niet in realtime, dus het nabootsen van een paar seconden aan ‘kat-tijd’ duurt zo een paar uur aan computer rekentijd. De rekenkracht nodig om een ‘lerend’ en belichaamd systeem na te bootsen dat met behulp van een evolutionaire methodiek tot stand is gekomen valt volgens mij dan ook nog ver buiten onze mogelijkheden.

Just my two pennies – Astalavista baby!

Leave a Reply

