Waitin’ cattle.

Het is weer zover. Het is nu 16:30 Balinese tijd en we wachten op onze vlucht. Om ons heen suizen de mensen van hot naar haar. Sommige rustig, de meeste mensen erg bezweet en aangezien we in Indonesië zijn ook her en der een persoon met een mondkapje voor. Van de ene kant kan ik het me wel voorstellen. Per slot van rekening rennen er hier op zo’n vliegveld ook miljoenen en miljarden bacteriën rond. Ik vertrouw echter altijd op de jarenlange immuun-training die ik tijdens mijn studententijd heb gevolgd. Tot nu toe bevalt me dat wel.

Wat ook leuk is dat het inchecken hier ietwat gemakkelijker gaat dan in Nederland. Mensen nemen hier echt tig kilo aan bagage mee. Ik heb mensen zien sjouwen met misschien wel tien grote kartonnen dozen, met plakband en plastic versterkt zodat het de reis overleeft. In Nederland gaat het allemaal een beetje lastiger. Wij zijn volgens mij vaak een beetje te formeel, en zijn soms wel eens vergeten wat het is om een praktische insteek te hanteren. Begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat alles zomaar is toegestaan. Wat ik wel vindt is dat bij bepaalde zaken de regels vaak teveel tot op de letter worden nageleefd. Volgens mij is dat niet de bedoeling meer van regels. Deze zijn er om extreme situaties te voorkomen, en niet om alledaagse zaken en handelingen complex te maken. Dat is gewoon jammer.

Groeten vanuit een overvolle Denpasar airport,

een zweterige filosoof…

head-of-cattle

Leave a Reply

