Via mountainbiken naar sociaal zijn.

Vandaag zijn we lekker me z’n allen wezen mountainbiken. In eerste instantie leek het er op alsof we als toeristen-vee door een aantal tourist-traps heen geloodst zouden worden. Dat gaf ons een klein dipje. Alleen maakte we ons zorgen om niets. Bij de start aangekomen kregen we elk een fiets toegewezen. Buiten de wat mindere versnellingen, kettingen en remmen om waren het redelijk nette fietsen. Ik denk dat ze voor Balinese begrippen zeker niet slecht waren. De twee fietsers die ons zouden begeleiden gaven eerst even een aantal tips over hoe we de remmen en versnellingen moesten gebruiken. Voor Nederlanders klinkt dit vreemd, maar we hebben een aantal fransen en Aziaten gezien die er toch niet zo helemaal mee goed overweg konden gaan. Die waren in een van de eerste bochten aardig aan het stuntelen en dan ook binnen no-time door onze groep ingehaald. Het peloton was gevormd!

Toen we eenmaal op de fiets zaten begon het avontuur. Wat was het een prachtige ervaring om door die ongerepte natuur van Bali te suizen. Ik moet eerlijk toegeven dat de trip wel relatief lui was aangezien het voor meer dan 95 procent van de 25 kilometer bergaf ging, maar toch. Het was de ervaring dik en dubbel waard. Tussen de uitgestrekte rijstvelden fietsen en af en toe door een dorpje komen was echt een indrukwekkende ervaring. Persoonlijk vond ik ook de delen waar we een helling op moesten leuk. Ik voelde de kracht en het enthousiasme dat ik een aantal jaren geleden tijdens het hardlopen en fietsen had zo weer door mijn aderen lopen. Dat deed me erg goed, en ik denk dan ook dat ik in de eerste paar maanden van 2013 weer met hardlopen en race/mountainbiken wil beginnen. Mensen die mee willen doen zijn uiteraard van harte welkom!

Tijdens de trip hebben we ook kort nog even een tempel en Balinees huis bezocht, maar omdat we er daar al redelijk veel van hebben gezien was dat toch niet het allermooiste van de trip. Wat me wel elke keer weer verbaast is hoe netjes, gastvrij en open de mensen hier zijn. Het is een pracht om door een landschap te suizen en toch door iedereen netjes begroet te worden. Ik snap dat dat onder meer is omdat we als toerist vooral een bezienswaardigheid en bron van inkomsten zijn, maar toch is dit niet de enige reden dat mensen dit richting ons doen. Ze tonen oprecht interesse in de medemens. Het is niet alleen zo dat ze dit alleen maar naar toeristen doen, ze hebben op de een of andere manier een bepaalde way of life waarin het de normaalste zaak van de wereld is dat je mensen die je tegenkomt begroet. Of dat je met de mensen die naast je komen staan/zitten begint te praten.

De hele cultuur is hier volledig opgebouwd rondom de familie en de gemeenschap. De veelvoud van relaties die mensen hier met elkaar hebben zijn volgens mij allemaal heel erg hecht, maar wel op zo een manier dat het niet verstikkend of beklemmend is. De effecten die dit heeft op de maatschappij zijn prachtig om te ervaren. Wanneer we ze vergelijken met onze westerse maatschappij – waarin de focus in mijn ogen toch wel meer op weelde, luxe en formaliteiten ligt – denk ik dat deze mensen zich erg rijk mogen noemen.

Aangezien we nooit te oud zijn om te leren denk ik dat ik in Nederland ook gewoon mensen veel meer ga begroeten. Op zich deed ik dat wel al redelijk, maar de geste is zo eenvoudig en heeft zoveel effect dat het eigenlijk te simpel is om niet te doen. Hetzelfde geldt voor kleine praatjes met mensen die je zomaar tegenkom. Hoe moeilijk is het eigenlijk om met reizigers in de trein te gaan praten (als ze zin hebben natuurlijk), of mensen die je zomaar ergens tegenkomt? Eigenlijk is het toch wel heel erg vreemd dat iedereen in de westerse maatschappij meer en meer ‘bang’ wordt om met vreemde – ik bedoel onbekende – mensen te gaan praten. Volgens mij vervreemden we langzaamaan van elkaar.

Genoeg gefilosofeerd! Hieronder voor iedereen nog wat foto’s en daarna ga ik verder. Er zijn namelijk nog wat losse zaken die ik echt met jullie wil delen voordat ik ze vergeet.

Leave a Reply

