Ubud

Indrukwekkend. Dat is het woord dat deze trip het beste omschrijft. Ik kan hele verhalen vertellen van wat ik hier allemaal meemaak, maar dan ben ik flink wat tijd bezig. Om het even kort te houden en niet teveel tijd van de vakantie af te snoepen geef ik in wat steekwoorden en zinnen even een impressie:

  • Een buitendouche is gaaf, alleen minder lekker als het regent.
  • Kopi luwak koffie is volgens mij niet de allerlekkerste koffie van de wereld.
  • Regen in Bali is minder erg als in Nederland. Het hoort er hier veel meer bij, en zelfs als het regent kun je nog veel buiten ondernemen. Je wordt gewoon nat, maar krijgt het niet echt koud.
  • Ik vindt het hindoeïsme op Bali mooier dan in India. Mensen kunnen groeien in het kastesysteem, en er zijn geen kastelozen. In tegenstelling tot in Nederland is de religie hier nog een integraal onderdeel van het straatbeeld en alledaagse gang van zaken. Het heeft dan ook een mooie, structurerende invloed op hoe de mensen hier in het leven staan. In tegenstelling tot een aantal andere religies hanteert het hindoeïsme een positieve kijk op de wereld en zorgt het dat mensen elkaar helpen. Zo wordt criminaliteit volledig niet getolereerd, en dien je als lid van een gemeenschap anderen te helpen, zonder uitzonderingen.

Ow, ik wil ook nog even een punt van kritiek op Bali geven. Eigenlijk is het niet zozeer kritiek, maar meer een waarschuwing voor toekomstige Balinese toeristen. Pas op wanneer je hier op de stoep of over straat loopt. Het is hier echt een avontuur waarin je tussen de ravijnen door moet manoeuvreren. Echt ontzettend veel stoeptegels liggen scheef of hebben een gat van zeker een halve meter. Maar eigenlijk snap ik het ook wel aangezien de regen hier gewoon echt alles weg spoelt, of het nu vast zit of niet.

Voor de rest is Ubud een mooi dorpje dat zich echt oriënteert op kunstenaars. Dat zie je ook terug in de soort toeristen die hier rondwandelen. Het zijn niet meer van die ‘echte’ toeristen en stralen een meer layed-back look uit.

One response to “Ubud

Leave a Reply

