Agenda plannen & Sanur ontdekken.

2012-12-09 11:09 CET
2012-12-09 18:09 CIT (Bali tijd)

Vanochtend begon mijn dag erg goed. Door de jetlag kon ik aardig goed mijn bed uit komen. Voor de mensen die me kennen: Het was 07:00, en dat is voor mij op m’n vrije dagen nogal vroeg J. Een heerlijke ervaring om hier met maar minimale kleren (onderbroek, broek en shirt) naar buiten te gaan. Het slapen heeft me goed gedaan, en ik kan dan ook niet wachten om Sanur te gaan verkennen.

Na een overheerlijk ontbijt genoten te hebben met een prachtig uitzicht over de tuinen van het hotel stond er echter eerst een afspraak met een Nederlandse vertegenwoordigster van de reisorganisatie op de agenda. Ik reis met nog vijf andere mensen door Bali, en als gisteren een maatstaf is wat betreft de gezelligheid dan hebben we met z’n alleen nog een mooie tijd voor de boeg. De planning is in ieder geval zo dat we op een aantal van de rustdagen naar dolfijnen gaan koekeloeren, een stukje fietsen door Bali (bij een vulkaan bergaf J), en over de bodem van de oceaan gaan lopen met een soort van duikersklok op het hoofd. Dit laatste is vergelijkbaar met duiken, maar dan met de luxe dat de bril niet beslaat en je een veel mooier uitzicht op de bodem hebt – althans dat heb ik me laten vertellen. We zien het in ieder geval wel, wat mij betreft belooft het een mooi avontuur te worden.

Na het vullen van de agenda ben ik op mijn eigen door Sanur gaan struinen. Voor vandaag leek het me wel leuk om het 5 kilometer lange pad aan het strand af te wandelen. Dit was inderdaad erg de moeite waard. Naast het prachtige uitzicht over de oceaan, mooie beplanting en diversiteit aan bebouwing is het vooral de sfeer die het hier zo aangenaam maakt. Als ik Bali vergelijk met mijn andere (beperkte) reiservaringen dan is het volgens mij een perfect klaargemaakte cocktail waarin de cultuur van India en de natuur van Thailand afgetoeft worden met een indrukwekkende vlaag rust en sereniteit.

Tijdens mijn wandeling werd ik aangesproken voor de grootste diversiteit aan handelswaar en diensten die je je maar voor kunt stellen. Ja, ook voor ‘special massage’, maar dan praten ze opeens wel heeeel zacht J. In 95% van de gevallen was echter een nette ‘no thank you’ met een brede glimlach genoeg om aan te geven dat je geen interesse hebt. De vijf procent die toch dacht iets te kunnen verkopen loopt een aantal meters met je mee en probeert op allerlei slinkse manieren met je in contact te komen, maar nee-knikken en met een smile op je gezicht gewoon doorlopen zorgt dat je daar ook verder geen last van hebt. Dit is totaal niet te vergelijken met Thailand en al helemaal niet met India.

Na van de mooie wandeling genoten te hebben leek het mij wel een strak plan om even relaxed op het strand bij te gaan komen. Het weer was prachtig en na een gezellige locatie gevonden te hebben (met relatief veel Nederlanders) smaakte de glazen ananas sap echt heerlijk. Wat een genot. Voor zover ik het nu eigenlijk al kan beoordelen zou ik toch zeggen dat het waar is wat ze over Bali vertellen: Het is echt een paradijs op aarde.

Dit stukje type ik overigens aan de rand van een prachtig zwembad, en met een lekker drankje naast me. Ik begin langzaam maar zeker na te denken over wat ik vanavond eens zal gaan doen. Morgen verlaten we Sanur en het lijkt me leuk om ergens een hapje te gaan doen en daarna toch kort een van de leuke cafés binnen te lopen.

Eens kijken wat de avond brengt.

Leave a Reply

