Stroom, airco’s en gebouwen.

Oké dan.

Het is nu zaterdagavond, 20:35 en zit op het moment even achter een van de PC’s die onderin het hotel staan. Er moeten namelijk wat afbeeldingen geüpload worden en daarvoor is mijn verbinding boven niet snel genoeg. Aangezien het zelfs op deze DSL verbinding nog wel even gaat duren type ik maar een klein stukje voor op mijn blog.

Vandaag heb ik weer een stroomuitval meegemaakt. Het was niet de eerste, maar ik vond hem toch net wat anders dan anders. Ik zat namelijk op mijn hotelkamer wat uit te zoeken voor het eerste examen toen plotseling echt alles uitging. Echt alles was uit. Opeens zat ik in een gitzwarte oceaan van rust. Even was dit echt heel erg lekker, per slot van rekening heb je hier in Delhi helemaal nooit totale rust. Voor zover ik tot nu toe heb ervaren zijn er namelijk geen plaatsen of momenten dat het hier helemaal stil is. Dan is zo plotseling overvallen worden best wel lekker. Alleen… Na een paar minuten had ik echt zoiets van hmmm, nu heeft het wel lang zat geduurd… Bij de vorige stroomstoringen zat ik in het trainingscentrum van Koenig, in een lab of in de kantine, en dus niet alleen. Ook duurde die storingen toen maar maximaal tien seconden.

Ik heb me door m’n trainer laten vertellen dat ze dan in de centrale bezig zijn. Als ik hem goed begrepen heb moeten ze dan van een ‘iets’ naar een ander ‘iets’ overschakelen. Wat dat ‘iets’ precies was begreep ik niet goed, maar ik kan me voorstellen dat ze in die zinderende hitte hier dan bezig zijn met een soort load-balancing. Zeg maar om er voor te zorgen dat de elektriciteit goed en eerlijk over de verschillende wijken verdeeld wordt. Ik kan me voorstellen dat dit wel eens een probleem is wanneer op zo een dag als vandaag waarop de zon echt voor een zinderende hitte zorgt de airco’s voor zeventien-miljoen-plus mensen op stand MAX gezet worden… Dat lijkt mij nogal een aardig complexe job…

Nu ik zo over airco’s zit te typen moet ik ook denken aan de gebouwen en bouwstijl die ze hier hanteren. Net als bij het verbouwen van een winkel zetten ze ook bij het ‘neerplempen’ van een gebouw echt vele malen meer mensen in dan in de Westerse samenleving. Ik kom iedere dag langs een bouwput en die is gewoon overbevolkt. Waar bij ons ook nog eens voor ieder wissewasje een joekel van een apparaat wordt gebruikt doen ze hier het gros van de werkzaamheden gewoon nog met de hand… Dat is hier namelijk vele malen goedkoper dan zo een duur apparaat. De enige grote machinerie die ik tot nu toe in die bouwput aan het werk heb gezien is een hijskraan die zo uit de speelgoeddoos van een klein kind kon komen. Het is zo een stationaire hijskraan zoals je die bij ons ook wel ziet, maar dan echt veeeele maten minder hoog… Nu moet ik er wel bij vertellen dat er hier bijna geen hoogbouw te zien is, en volgens mij is het op veel plekken waar toch wat commerciële panden staan (waaronder voor de bouwput waar ik over type) niet mogelijk om zwaar materieel in te zetten. Je kunt er gewoon over straat niet bij komen met voertuigen die te groot zijn: Daarvoor zijn de straten te smal.

Er liggen overigens ook veel panden waarvan alleen de buitenkant al gesloopt is, en dus alleen nog maar het betonnen geraamte skelet staat. Volgens mij heb ik op een ander blog ergens gelezen dat dit kwam omdat de overheid bedrijfspanden aan het verplaatsen is naar buiten woonwijken. Ik vind dit wel een beetje vreemd, maar kan zelf ook niet tot een andere verklaring komen.

Wat betreft de gebouwen an-sich. De mensen leven hier veel op straat, maar ook op de daken. De vorige week zondag heb ik met aandacht op het dakterras van het hotel over alle daken van de andere gebouwen zitten kijken. In een oogopslag zag ik in de nabije omgeving van het hotel al zeker acht of negen vliegers in de lucht hangen. En niet allemaal vastgehouden door kinderen die op een en hetzelfde dak zaten. Nee, ze waren echt allemaal verspreidt over de horizon. Ik durf misschien wel te zeggen dat er op iedere twee daken wel zeker op een dak mensen bezig zijn…

Naja, de foto’s staan er op, nu is het tijd om even lekker via Skype met Nederland te gaan bellen…

Peter

Leave a Reply

