Handleiding voor de beginnende riksjarijder.

Het onderstaande is een stukje wat ik hier uit een riksjahandleiding heb gesjoept (en vertaald natuurlijk!):

Inleiding.

…De riksja is een prachtig apparaat. In staat om naast de rijder ook nog eens tot vier personen te vervoeren. Indien het de bestuurder lukt om vier toeristen te strikken voor een prachtig tochtje over de boulevard van Delhi, en er geen andere riksjarijder in de buurt is om hem te helpen, kunnen alle vier de personen alsnog met een enkele riksja verplaatst worden. Voor de beginnende riksjarijder die zijn examen nog niet gehaald heeft, en waarvoor de derde en de vierde plaats op het voertuig mogelijk niet goed zichtbaar zijn; Over de twee personen die in de stoelen plaatsvinden kan een derde horizontaal geplaatst worden. Daarnaast zijn er achterop het voertuig een tweetal ijzeren uitsteeksels (plusminus vier centimeter) waarop de vierde persoon plaats kan nemen.

<knip>

Hoofdstuk 6: Het vervoer van goederen met de transport-riksja.

Naast het vervoer van personen is de riksja ook uitermate geschikt om goederen te transporteren. Hierbij is de riksja niet gelimiteerd tot de standaardzaken, maar inzetbaar voor het vervoer van de meest uiteenlopende goederen…

Hieronder staat een greep weergegeven uit wat er zoal mogelijk is:

  • Het vervoer van kunstmest en zand, zowel in zakken als vrij in de bak.
  • Grote drinkwater flessen (<honderd stuks).
  • Matrassen (8 stuks).
  • Delen van speelgoedpoppetjes (enkele duizenden).
  • Airco’s (maximale afmetingen 1x1x1 meter).
  • Een tweezits bankstel.
  • IJzeren staven (deze steken aan beide zijden naast de bestuurder maximaal twee meter naar voren, en drie meter naar achteren uit het voertuig. Hierbij moet er wel gelet worden dat er voor de
  • veiligheid een klein rood, bijna onzichtbaar aan ieder uitstekend deel wordt bevestigd).
  • Auto en fietsbanden.
  • Tafelventilator roosters (enkele honderden).

Om verkeersproblemen te voorkomen dienen alle goederen niet meer plaats in beslag te nemen dan 4 vierkante meters. Wat betreft gewicht is de enige limit de eigen kracht van de bestuurder, maar over het algemeen is het niet erg als de last enkele uren later op zijn bestemming komt.

<knip>

Hoofdstuk 14: Hoe om te gaan met toeristen die niet willen.

Indien een toerist aangeeft dat hij geen gebruik van je diensten wil maken betekent dit dat hij juist wel vervoerd wil worden. Neem dus geen genoegen en probeer hem in het Engels op andere gedachten te brengen. Indien een enthousiaste ‘Hey Mister!’ niet werkt, is het altijd nog mogelijk om de taal van de toerist te gokken en hem daarin aan te spreken. Om de juiste keuze te maken bij iedere toerist verwijzen we naar de desbetreffende handleiding: ’10 eenvoudige tips om een toerist te strikken’. De nummer 1 tip in dit meer dan honderd pagina’s tellende boekwerk beschrijft hoe je de tourist -you’re friend- kunt maken. Dit is de meest doeltreffende actie en betekent dat je hem al met een voet in de riksja hebt. Hier vanuit is het dan ook heel gemakkelijk om hem heel Delhi door te vervoeren en je rijkelijk te laten betalen…

Het moge duidelijk zijn dat ik het lezen in alle technische literatuur een beetje moe was, en aardig op tijd het bed in moet!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s