Broeders, ook in de metro.

De mensen hier zijn overigens heel erg gesteld op lichamelijk contact. Volgens mij is de mate van lichamelijk contact hier vooral bedoeld om aan te geven hoezeer je iemand op prijs kunt stellen. Het viel me op dat mijn leraar de eerste paar dagen gewoon ‘normaal’ (volgens onze standaarden dan) afstand hield, maar op een gegeven moment was het zo dat hij vaker dan eens gewoon even snel een hand op m’n schouder legde als hij de studieruimte uit liep. Dat is heel normaal hier, maar als je dit in Nederland doet begint iedereen direct te schreeuwen dat je nichterig gedrag vertoont. Het is overigens wel iets dat ik alleen nog maar onder de mannen heb gezien. Dames onderling en heren bij dames en vice versa blijven over het algemeen gewoon koudbloedig naast elkaar staan. Alleen zie ik her en der wel wat toeristenstelletjes (in totaal 1 ) die hand in hand door de winkelstraten lopen, maar ook dat voelt hier in Delhi ietwat misplaatst. Ook zie je op veel plaatsen mannen gebroederlijk een arm om elkaar heen slaan. In de metro zat bijvoorbeeld zo een stelletje (hehehe) waar de ene flink met een mobiele telefoon aan het stoeien was, terwijl de andere gemoedelijk een arm om de eerste heen sloeg… Niet dat het hier daarvoor veel te warm, zweterig en plakkerig is hoor, helemaal niet… Maar het is nu eenmaal zo dat dergelijke sociale gedragspatronen hier echt de normaalste zaak van de wereld zijn.

Ik kan er niets aan doen, maar tot nu toe ziet het er in mijn ogen nogal vreemd uit, maar dat is gewoon weer een van de super westerse gevoelens waar je hier helemaal niets aan hebt (en totaal nergens op slaan)…

Leave a Reply

