Van gave bazaars tot het concept van ‘opvulmannetjes’.

Bazaars zijn gaaf… Maar ook een beetje vreemd. Ik ben vandaag namelijk naar Connaught Place (in de volksmond ook we ‘Cee Pee’ genoemd) gegaan om eens rond te snuffelen voor een webcam. Dat was weer een hele belevenis. Gelukkig kon ik relaxed met de metro reizen. CP blijkt namelijk maar een station verder te liggen. Zo gauw ik onder CP uitstapte werd me al direct duidelijk dat ik een stap in richting de beschaafde wereld had gedaan. Wat een verschil was dat. Ze hebben daar winkels die een beetje lijken op de winkels zoals wij die kennen. Misschien wel een beetje kleiner, maar wel met de doorsnee kleren, voedseltenten zoals McDonald’s en KFC. Ook hadden ze er… tataaa…. Pinautomaten! Jaja. Ik dacht ik ga eens even een klein beetje geld pinnen voor het geval ik een goedkope webcam tegenkom. Het eerste pinautomaat had echter geen zin om mijn pas te slikken. Zelfs niet toen mijn buurman achter zijn pinautomaat weg kwam om mij even te helpen. Voor diegene die nu denken; dat is toch dom dat je dat toelaat?! Voor alle winkels en ook de (kleine) ruimtes waar ze een tweetal pinautomaten hadden staan stond minimaal 1 security-Hindi. Vaak doen deze personen ook dienst als automatische deuropener en ‘welkomst-tekst’. Op straat let ik flink op mijn spullen, maar achter dat pinautomaat bedacht ik me direct dat dit alleen maar een daad van aardig zijn kon zijn… En hij kon toch niet bij mijn belangrijke spullen die netjes onder de kleren in een geldriem zaten, en ook mijn pinpas kreeg hij niet te zien… Alleen baatte de hulp jammer genoeg niet en weigerde het apparaat aan alle kanten mijn pas tot zich te nemen. Nu ja, jammer dan…

Na wat verder gewandeld te hebben kwam ik echter een pinautomaat van de ‘Hicchi’ bankketen tegen, en dacht mijn geluk daar nog eens te proberen… Hier pakte het automaat mijn pasje direct. Alleen kreeg ik na wat met de talen gestoeid te hebben (ik lees nog steeds geen Hindi ), de pincode in te voeren en een aantal Rupies te kiezen geen papiergeld te zien… Wel een briefje waar ik eigenlijk niet om gevraagd had… Hierop stond dat de transactie geweigerd was, wat ik eigenlijk een beetje vreemd vond aangezien ik zo ver was gekomen… Na me weer eens te beseffen dat ik aan de andere kant van de wereld zat in een cultuur en maatschappij waar zomaar alles mogelijk is probeerde ik het opnieuw, en voilà; Peter kreeg zomaar centjes… Er zijn overigens in Nederland wel wat mensen die het winkelen hier heel erg leuk (gaan) vinden. Het zijn volgens mij ontzettend veel kledingzaken en, als slagroom op het toetje, hebben ze ook nog eens een bazaar… Na het middelste rondje winkels van CP bijna rond te zijn kwam ik namelijk voor de ingang van ‘Palika Bazar’… Deze ingang kan het beste beschreven worden als een poort naar een sprookjeswereld. De bazaar ligt namelijk onder de grond en is een soort ‘ge-airconditioned’ gangenstelsel.. Jammer genoeg had ik niet net als Hans uit het sprookje van Hans & Grietje een hele zak met broodkruimels bij me, maar dat maakte op zich ook niet zoveel uit. Wandelen door de gangen van de bazaar zorgt er voor dat je je nogmaals in een totaal andere wereld waant. Iedereen, maar dan ook iedereen kan je wel aanspreken om je ‘je vriend te zijn’, of weet wel iets dat je nodig hebt, of vraagt je ronduit of je wat geld hebt… Honderden kleine miniatuurwinkeltjes met allemaal kleren, telefoons, Dvd’s en Cd’s en voor de patsers onder ons een hele rits aan blingbling… Allemaal bemand met net iets teveel personen dan erin passen. Het lijkt dan allemaal erg vol, druk en krap en dat is het dan ook…

Trouwens, het valt me hier in Delhi ook op dat als er iets gedaan wordt, er zeker vier tot vijf keer zoveel mensen ingezet wordt dan bij ons in Nederland. Het verbouwen van een winkelruimte bijvoorbeeld… De ene winkel gaat eruit en de andere winkel gaat er in. Voor een winkel die bijvoorbeeld qua omvang -even denken- tweemaal zo groot is als het oppervlakte van mijn appartementje worden zeker een dertigtal mensen tegelijk ingezet. Allemaal tegelijk zijn ze in alle hoeken en kieren van de winkel te bekennen om deze te schilderen, in te richten en noem maar op. Maar dan wel alles tegelijk… Dat was best een vreemd gezicht, maar valt goed te verklaren met het feit dat mankracht hier echt helemaal niets kost. Neem bijvoorbeeld ‘opvulmannetjes’. Volgens mij is dat hier ook een beroep. Men neme een of andere ruimte waar het theoretisch voor kan komen dat er mensen naar binnen moeten. De nadruk ligt hier op theoretisch aangezien dit namelijk nog niet eens waar hoeft te zijn om er iemand neer te zetten. Wat doe je hier in Delhi dan: je huurt een mannetje in en die gaat gewoon de hele dag op een krukje voor de desbetreffende deur zitten om deze voor iedereen open te maken. De reden dat ik ze hier nu zo oneerbiedig ‘opvulmannetjes’ noem is dat het ook nog wel eens vaker voor wil komen dat er in de verste verte geen deur is om open te houden (bijvoorbeeld midden in het hotel op de gang of op de trap), of op de hoek van een of ander wazig gebouw/bouwval. Ze horen dan wel degelijk bij het interieur, en zijn dan ook wel aan het werk, maar wat voor functieomschrijving er op hun contract staat mag Joost weten…

Om nog even afsluitend terug te komen op CP en Palika Bazaar. Het was echt de moeite waard, alleen was het jammer dat het zo hard regende. Ik wil er ook nog een keertje overdag heen, maar dat ga ik denk ik zondag doen. Dan ga ik een wat langere trip maken langs een aantal bezienswaardigheden, en daar vallen deze twee winkelgelegenheden wel degelijk onder.

Voor nu: iedereen in Nederland een mooie avond toegewenst. Ik ga in ieder geval naar bed.

Welterusten.

p.s. Voor diegene die zich nu wel nog afvragen of het nog gelukt is om een webcam te vinden: in Palika Bazar waren veel winkels waar ze fototoestellen verkochten. Daardoor bedacht ik me opeens dat mijn fototoestel ook als webcam ingesteld kan worden, en dit werkt na wat geëxperimenteer als een trein. Dus voor diegene die me over het Internet wil bellen; er kan nu ook voor beeld gezorgd worden…

Leave a Reply

